Organisatie

Thijl werd georganiseerd door ambitieuze studenten in samenwerking met ervaren professionals. Maak kennis met het team van Thijl 2018.

Artistiek

Wim Trompert

Regisseur

De professionele carrière van Wim Trompert begon in Canada, waar hij voor onder andere Pacific Opera Victoria regisseerde. Inmiddels is Wim Trompert ook in Europa goed bekend. Hij regisseerde onder meer voor de Nationale Reisopera Don Pasquale en Lucia di Lammermoor van Donizetti, voor het Festival Oude Muziek in Utrecht L’Ipermestra van Cavalli, voor de Koninklijke Muntschouwburg in Brussel en de Operadagen Rotterdam Pilgrim at the Gate of Idleness en Das Rheingold voor het internationale Rheingold op de Rijn-project. Ook maakte hij naam met werken uit Renaissance en Barok zoals Granida van P.C. Hooft.

Bas Pollard

Dirigent

Bas Pollard studeerde hoorn bij Adriaan van Woudenberg aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam en bij Vincente Zarzo aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, waar hij ook orkestdirectie studeerde bij Lucas Vis en Ed Spanjaard. Als hoornist trad hij onder meer op bij het Koninklijk Concertgebouworkest, het Residentieorkest en Noord-Hollands Philharmonisch Orkest. Hij was lid van de ensembles Group des Sept, het Amsterdams Hoornkwartier, het Orquestra del Festival de Cadaqués en het Trumanta Wind Ensemble. Als dirigent leidt hij het CREA Orkest, het Utrechtsch Studenten Concert en het Noordhollands Jeugdorkest en hij was gastdirigent bij het Nederlands Studenten Kamerorkest. Daarnaast was hij directiecoach in het tv-programma Maestro.

Eric Goossens

Decorontwerp

Eric is een succesvol Nederlands decorontwerper. Hij ontwierp voor opera’s als Werther,  L’Ipermestra, Granida, Das Rheingold, Maria de Buenos Aires, en la Barca. En voor musicals zoals Joseph, Droomvlucht, Amandela! Mandela, Bloedbroeders, Onder de Groene Hemel, Kiss of the Spider Woman, Sweeney Todd, Tick Tick Boom, RENT, The Bridges of Madison County en The Color Purple. Daarnaast werkt Eric ook voor televisie. Hij was art-director van de televisieseries als Kruimeltje en Missie Warmoesstraat en ontwierp decors voor tv-programma’s zoals Het Zandkasteel. Naast het werk voor theater en televisie ontwerpt Eric exposities voor onder meer Het Spoorwegmuseum, het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Het Scheepvaartmuseum, de Kunsthal en het Anne Frank Huis.

Eric Goossens

Martijn J. Kramp

Kostuumontwerp

Martijn J. Kramp is een gedreven kostuumontwerper. Hij laat esthetiek en ambacht in de juiste verhouding samengaan. Het creëren van gedetailleerd beeld, in schril contrast of perfecte harmonie, is zijn drijfveer. Na de Willem de Kooning Academy Audiovisual Design werkte hij bij Toneelgroep de Appel, waar de kruisbestuiving tussen film en theater ontstond. Sinds 2008 werkt Martijn voor kostuumafdeling van de Nationale Opera & Ballet. In zijn shortfilm ‘Vestiaire’ (IFF Rotterdam 2011) spelen kostuums een prominente rol. Sindsdien werkt hij als kostuumontwerper/kleermaker in film en theater, waaronder ‘Der Kaiser von Atlantis’ (Viktor Ullman). Recent werkte Martijn voor o.a. M31 Foundation, Toneelgroep Oostpool, Circe Film en Blue Dolphin Media.

www.martinusjohannes.com

Uri Rapaport

Lichtontwerp

Uri is een autodidact en veelgevraagd Nederlands lichtontwerper en begon in 1978 professioneel. Hij werkt voor deze productie samen met de succesvolle ontwerper Bart van den Heuvel. Uri ontwierp verschillende opera’s, zoal: L’Ipermestra, Granida en Das Rheingold en voor musicals zoals Hij gelooft in mij, Ciske en Geschreven Annie MG en muziektheaterproducties zoals Bacchanten, Fort Europa, De smekelingen en Medea. Daarnaast was Uri ook lid van het creatieve team van de Paardenkathedraal en verantwoordelijk voor alle ontwerpen van Dirk Tanghe en Paula Bangels tussen 1996 en 2009 waaronder de vermaarde Midsummernightsdream.

Freek Duinhof

Dramaturg

Freek Duinhof studeerde in 2016 af aan de Universiteit van Amsterdam waar hij de Master Theaterwetenschappen volgde. Tijdens zijn studie raakte hij geïnteresseerd in de grensgebieden tussen de verschillende kunsten. Hij heeft zich gespecialiseerd in dramaturgie, synesthesie en esthetica, en hij studeerde af met een onderzoek naar de zintuiglijke ervaring van theater, dans, poëzie en visuele kunst. In het verleden was hij onderdeel van verschillende collectieven, speelde hij zelf in voorstellingen en maakte hij performance installaties. Tegenwoordig is hij dramaturg bij afstudeerprojecten van studenten aan de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam, en sluit hij zich aan als dramaturg bij het team van Thijl.

Kenza Koutchoukali

Assistent-regisseur

Kenza Koutchoukali ontdekte de magie van het opera maken op het speelveld van De Nationale Opera, waar ze werkte als projectleider van community art en later als assistent-dramaturg. In 2016 was ze klaar voor studio za: onder deze naam maakte ze haar eerste soloregie voor gezelschap Bold Opera on the move en was de Volkskrant lovend over haar bewerking van Mozarts Figaro. Na de nieuwe opera All Rise!, gecomponeerd door Jan-Peter de Graaff, bood De Nationale Opera haar aan om in het kader van talentontwikkeling een seizoen te assisteren. Dat deed ze onder andere bij Claus Guth voor Jephtha, Lotte de Beer voor Caliban en bij de herneming van Pierre Audi’s Madrigalen. Dit seizoen werkt ze onder andere aan een nieuw stuk van Jan-Peter de Graaff en is ze als assistent-regisseur werkzaam bij De Nationale Opera in zowel Amsterdam als Parijs.

Evert-Jan de Groot

Assistent-dirigent

Evert-Jan de Groot (1988) studeerde klassiek piano aan het conservatorium van Amsterdam en Utrecht bij Mila Baslawskaja, Hans Eijsackers, Martyn van den Hoek en Henry Kelder. Naast zijn muzikale studies studeerde hij filosofie aan de Universiteit van Utrecht. Als muzikant heeft hij alom ervaring: als solist, als begeleider of instrumentalist voor zangers en koren, als repetitor voor opera, musiceren in orkesten -niet alleen als pianist maar ook als hoornist- en het bespelen van het orgel. Momenteel studeert Evert-Jan directie bij Ivo Meinen en Konradin Herzog. Zijn hoofdzakelijke bezigheid is momenteel het werken met zangers als repetitor van de Nederlandse Reisopera en de NTR ZaterdagMatinee, een concertreeks van Het Concertgebouw Amsterdam.

Sem Hak

Componist en arrangeur

Sem Hak (1994) begon op achtjarige leeftijd als slagwerker, maar al gauw ontdekte die diens passie voor componeren. Naast diens melodisch-slagwerklessen bij Wibrand van Norel, ontving die zowel van Wibrand als van Paul van Vulpen coaching bij het schrijven van (film)muziek. Na een jaar audiotechniek en mediacompositie gestudeerd te hebben aan de HKU, verkaste Sem naar het Utrechts Conservatorium op zoek naar meer diepgang op het gebied van moderne compositie. Dit vond die bij diens docenten Caroline Ansink en Jeroen D’Hoe. Sem studeerde in juni 2017 af als componist met diens debuutopera De Man die afdreef op de Zee. Het liefst kijkt Sem voorbij muziek alleen, en buigt die zich over een totaalbeeld van beeld, geluid en ervaring. Als componist en arrangeur bij Thijl bewerkt Sem de door Jan van Gilse handgeschreven bladmuziek tot een uitvoerbare versie, en ontfermt die zich over het componeren van de nodige overgangen en aanpassingen in de muziek.

www.semhak.com

Cast

Anthony Heidweiller

Thijl Uilenspiegel bariton

De Nederlandse bariton Anthony Heidweiller studeerde in Utrecht, Londen en Den Haag bij onder andere tenor Alexander Oliver en James McCray. Sinds 2000 zingt hij diverse rollen in het dramatische baritonvak, waaronder de titelrollen van Nabucco, Macbeth en Rigoletto. Bij Opera Spanga zong hij Macbeth en de partij van Orest in Strauss’ Elektra.  In mei 2013 werkt hij mee aan de opera Join van Franz Koglmann, tijdens de Wiener Festwoche 2013. In dat jaar zong hij ook met groot succes de partij van Alberich in Wagners Rheingold bij Rheingold op de Rijn. In 2015 zong hij in Macbeth, Wozzeck en Der Kaiser von Atlantis. Ook werkte hij mee aan een CD-opname van Kyteman Orchestra.

Naast operazanger is Heidweiller al jaren leidend op het gebied van educatie en participatie, onder andere bij De Nederlandse Opera en als artistiek directeur van de stichting Operamakers. Hij is als gastdocent verbonden aan verschillende conservatoria. Voor zijn verdiensten ontving Heidweiller de Prins Bernhard Cultuurprijs voor educatie en de Cultuurprijs van de stad Utrecht.

www.anthonyheidweiller.com

Aylin Sezer

Nele sopraan

De Turks-Nederlandse sopraan Aylin Sezer studeerde aan het conservatorium van Den Haag en behaalde haar master operazang aan de Dutch National Opera Academy. Tijdens haar studie zong zij al Despina (Così fan tutte), Annio (La Clemenza di Tito), en de titelrollen in Monteverdi’s L’incoronazione di Poppea en Händel’s Agrippina. Ze zingt ook veel concertrepertoire, zoals Clärchen in Beethovens Egmont met het Limburgs Symfonie Orkest en de sopraansolo in de requiems van Brahms, Mozart en Fauré. In het seizoen 2014-2015 zong ze als ensemblelid bij Opera Vlaanderen in diverse producties, in Nederland was zij onder andere te horen als Euridice, Dido en Pamina. Deze laatste rol zong zij niet alleen bij Opera Zuid maar ook op wereldtournee met de beroemde regisseur Peter Brook. In de zomer van 2017 zong zij de rol van Violetta in Verdi’s La Traviata bij Opera Spanga.

www.aylinsezer.com

Pierre Mak

Lamme Goedzak bariton

De bariton Pierre Mak studeerde zang aan de conservatoria van Zwolle en Utrecht, het Mozarteum in Salzburg en de Schola Cantorum Basiliensis in Basel. Pierre Mak werkt met grote regelmaat als solist mee aan oratoriumuitvoeringen, van onder anderen Bach, Brahms, Mendelssohn, Orff en Tippett. Ook geeft hij talloze liederenrecitals, met name in het Duits-romantische en het Franse lied. Hij zong verschillende operarollen, waaronder Der Gatte (in Boesmans’ Reigen uit 1993) bij Operastudio Nederland, Frank (Strauss’ Die Fledermaus) en Fasolt in Das Rheingold bij Rheingold op de Rijn. Pierre is als hoofdvakdocent solozang verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam.

Marcel Reijans

Vischkooper tenor

Marcel Reijans is een van Nederlands toonaangevende tenoren. Sinds 1994 is hij actief op nationale en internationale podia, met enorm divers repertoire. Zo zong hij onder andere Don José (Carmen), Erik (Der Fliegende Holländer), Candide (Candide), Don Ottavio (Don Giovanni) en Andres (Wozzeck). Hij werkte onder andere met het Chicago Symphony Orchestra, Boston Symphony Orchestra, Staatskapelle Dresden en de drie operahuizen van Nederland. Marcel werkte ook met vrijwel alle professionele Nederlandse orkesten, zong in vele oratoria en richtte het vocale ensemble Frommermann op. Ook is hij hoofddocent bij de conservatoria van Den Haag en Groningen.

www.marcelreijans.com

Wilke te Brummelstroete

Soetkin & Stevenijne mezzosopraan

Mezzosopraan Wilke te Brummelstroete verwierf een grote internationale reputatie in samenwerking met befaamde dirigenten als Sir John Eliot Gardiner, Sir Neville Marriner, Ton Koopman en Thomas Zehetmaier. Ze zong diverse operarollen, waaronder Händels Teseo Arianna in Creta, Ottavia in L’Incoronazione di Poppea (Massachusetts Festival), Minerva en Melanto Il Ritorno d’Ulisse (Brussel, Wenen, Zürich, Berlijn, Amsterdam en Sydney Festival), Proserpina L’Orfeo (Amsterdam) Penelopé Ulisse (Wiesbaden), Aristeo in Graun’s Orfeo ( Berlijn), Tamerlano in Vivaldi’s Bajazet (Wenen), Dido in Purcell’s Dido and Aeneas (Brussel, Londen, China) en maakte haar debuut bij de Bayreuther Festspiele als Siegrune in de Ringproductie van 2006 tot en met 2010. Ook zong ze de rol van Fricka in Das Rheingold bij Rheingold op de Rijn.

www.wilketebrummelstroete.com

Nanco de Vries

Klaas & Lumey bas

Na een cum laude afgesloten opleiding tot bas ontwikkelde Nanco de Vries zich in het baritonvak. Hij werkte met diverse vooraanstaande dirigenten in het symfonische repertoire, zoals Yuri Simonov, Frans Brüggen en Graeme Jenkins. Hij zong diverse operarollen, waaronder Alberich (Das Rheingold) bij de Münchner Sinfoniker en was jarenlang verbonden aan het Meininger Staatstheater, waar hij onder meer  Holländer (Holländer), Don Giovanni (Don Giovanni), Rigoletto (Rigoletto), en Boris (Lady Macbeth von Mzensk) zong. Bij de Komische Oper te Berlijn zong hij onder andere Balstrode (Peter Grimes), Leander (Liefde voor de drie sinaasappelen) en Mr. Gedge (Albert Herring).

Irene Hoogveld

Gilline & Dame van Dudzeele Sopraan

Irene Hoogveld (1992) studeerde piano voor zij op haar 15e haar klassieke stem ontdekte. Zij studeerde aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Zwolle bij sopraan Claudia Patacca. Irene verkreeg in juni 2017 haar bachelordiploma met een cum laude onderscheiding. Zij volgt sinds september 2017 een masterstudie Vocal Studies aan de gerenommeerde Guildhall School of Music & Drama in London, UK bij Sarah Pring.

Irene heeft als solist gezongen in vele recitals en concerten. Zij werkte met o.a. de Nederlandse Reisopera, het Kameroperahuis en het Nationaal Jeugdorkest. Noemenswaardige optredens zijn Gloria  – Poulenc, Elias – Mendelssohn, diverse oratoria en cantates van o.a. J.S. Bach, Mendelssohn, Vivaldi, Dvorak, Gounod en Fauré, en de hoofdrol in de première van de jeugdopera  Paard, Brandweerwagen, Kikker – Verberkt.

 

www.irenehoogveld.nl

Agris Hartmanis

Bie & Eerste monnik bariton

Agris Hartmanis studeerde in 2011 af als Master of Music bij de Jazeps Vitols Latvian Academy of Music en behaalde in 2013 zijn tweede Master’s degree aan het Conservatorium van Maastricht. Zijn huidige coach is Gemma Visser. Na en tijdens zijn studie werd Hartman gecast voor diverse operaproducties, bij het Brussels Operette Theater, de Letse Nationale Opera en bij Opera Zuid. In 2011 nam hij deel aan the Belcanto Summer School, georganiseerd door het Internationale Vocalisten Concours in Den Bosch. Naast het operarepertoire zingt Hartmanis ook oratoria, waaronder Mozarts Requiem, de Krönungsmesse en Bachs Johannes Passion. Daarnaast zingt hij een uitgebreid liederenrepertoire, met liederen uit Letland, Rusland en Duitsland.

Maarten van Grootel

De Dood

Productieteam

Jaap van Hellenberg Hubar

Voorzitter

Jaap kent het project van binnen en van buiten en is de steunpilaar voor iedereen in het team. Hij zorgt er voor dat het hele Thijl-team gezamenlijk naar dat ene doel beweegt: de nu al fantastische uitvoeringen komende zomer. Als Jaap een karakter uit de opera zou zijn, dan is dat Lumey. Strijdlustig en vol overtuiging strijden zij allebei voor hun beoogde doel. En ze zijn beiden niet bang om onderweg hun ziel daarvoor te verkopen…

Sem Hak

Marketing en publiciteit

Als marketingmanager zorgt Sem Hak dat Thijl straks niet meer uit het dagelijks leven weg te denken is. Thijl-badhandoeken, Thijl-strijkijzers, Thijl-thijltjes, niets is te gek. Sem is afgestudeerd componist aan het Utrechts Conservatorium en baant zich een weg door het leven als creatieve duizendpoot. Als Sem een karakter uit de opera zou zijn dan is dat Nele: die houdt wel van een beetje drama op z’n tijd en die valt graag binnen op precies het juiste moment.

Petra Sanders

Persvoorlichting

Petra brengt al het nieuws van Thijl naar buiten als persvoorlichter. Ze vertelt graag meer over het project aan wie het maar wil horen. Behalve de grootste Nederlandstalige opera produceren studeert Petra geneeskunde aan de UU.
Als Petra een personage uit de opera zou zijn, dan is dat Soetkin. Net als de moeder van Thijl is Petra altijd zorgzaam en betrokken.

Anne Nelissen

Producent

Anne is verantwoordelijk voor de productie van de opera; ze gaat over de catering, het licht, de technische productie maar ook over een stuk of 90 containers…
Anne is haar studie Media en Cultuur aan de UU aan het afronden, en ze heeft al productie-ervaring opgedaan bij Festival Oude Muziek. Als Anne een karakter in de opera Thijl zou zijn, dan zou zij de Dame van Dudzeele zijn: Anne is zeker van haar zaak en ze zou ten tijde van het verhaal in een kasteel wonen.

Esther Halter

Producent

Waar Anne over de locatie gaat, gaat Esther over de levende have. Ze coördineert de koren, de solisten en de vrijwilligers maar ze zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat u als bezoeker straks een pleistertje kunt halen bij de EHBO-post. Esther heeft voor Thijl haar studie geneeskunde aan de UU stilgelegd, waar zij na Thijl weer mee verder gaat.
Als Esther een personage in de opera Thijl zou zijn, dan is dat Lamme Goedzak. Net als Lamme geniet Esther met volle teugen van het leven; als het even kan op skireis, zoveel mogelijk muziek maken en altijd aanwezig bij de borrels.

Pieter Hovenkamp

Financieel beheer

Pieter is verantwoordelijk voor het financieel beheer van Thijl 2018. Pieter zorgt ervoor dat alles financieel goed op z’n pootjes terecht komt en dat de andere teamleden niet kaviaar bestellen op kosten van de stichting. Pieter studeert studeert Sterrenkunde aan de UvA.
Als Pieter een personage in de opera zou zijn, dan is dat de enige echte Thijl: Pieter komt op voor zijn idealen en verzet zich tegen het onrecht in de wereld.

Martijn van Veggel

Partnerschappen

Martijn gaat over de partnerschappen. Wat houdt dit in? Zelf vertelt hij: “Ik verbind sponsoren en bedrijven aan Thijl.” Kort maar krachtig. Ook studeert hij chemie aan de HU. Als Martijn een personage uit de Opera Thijl zou zijn, dan is dat legeraanvoerder Meester Bie. Net als Meester Bie is Martijn enthousiasmerend en zit hij vol goede verhalen.

David Schermann

Festival-coördinatie

Maarten Bolten

Coördinatie bladmuziekuitgave

USConcert

Het Utrechtsch Studenten Concert is in naam het oudste symfonieorkest van Nederland, maar in bezetting een van de jongere. De snel wisselende groep van 80 tot 100 jonge mensen met een gezamenlijke muzikale passie zet zich graag in voor bijzondere projecten. Door het enthousiasme waarmee de studenten onder leiding van dirigent Bas Pollard een half jaar lang werken aan een programma, zorgt het orkest telkens weer voor een buitengewone en kwalitatief hoogwaardige muziekbeleving. In 2018 viert het USConcert haar 195ste verjaardag, wat met de uitvoering van Thijl gevierd wordt.

Bekijk voor meer informatie de website van het Utrechtsch Studenten Concert.

Koren

Stichting Lustrumopera vond stichting Cherubino bereid om een kernkoor voor Thijl samen te stellen, waaronder maar liefst 12 (semi)professionele koorsolisten. Cherubino slaat een brug tussen oude muzikale vormen en nieuwe manieren van uitvoering met als doelgroep enthousiaste jonge zangers van 20 tot 35 jaar. Met Thijl als eerste project zet Cherubino een eerste stap om Nederlands klassiek muziektheater onder jongere generaties zangers en theater- en concertbezoekers terug op de kaart te zetten. Na Thijl volgen spoedig eigen projecten van Cherubino, waaronder professionele snelkookoperettes en muziektheatrale amateursummerschools.

Het kernkoor van Thijl bestaat uit de volgende leden:
Emma Huybrechts
Froukje Lots
Hadewich Huybrechts
Jochem Krijnen
Lilia Romero
Myrte Vos
Nikki Smaniotto
Peter ’t Hart
Sonja Ninck Blok
Eva Meijboom
Bas Cornelissen
Bastiaan van Bloppoel
Britte de Groot
Chloe Martindale
Elea Bekkers
Jasper van der Krans
Jorien de Boer
Lida Straathof
Milan Faas
Nathan Tax
Pascal Franssen
Ruben Vogelaar
Sibren Allard
Tom van der Mijn
Uub Willemse-Jacobson

Aan Thijl 2018 werken tevens de volgende koren mee:

  • Klein Operakoor Wilhelminapark
  • Kamerkoor 4 bij 4
  • Toonkunstkoor Utrecht
  • Utrechts Studenten Koor en Orkest